Se kun tulin 17 vuotiaana raskaaksi ja aloin elää vain perheelle unohtaen omat tarpeeni, on aiheuttanut mulla henkisessä kasvussa taantumisvaiheen. Se herkkyyskausi, kun ihminen etsii oman identiteettinsä, miettii mitä elämältään haluaa ja mitä mieltä on mistäkin asiasta, se jäi ikäänkuin elämättä. Identiteettini rakentui muiden ihmisten varaan ja olin kuin heilahteleva viisari, joka ei löytänyt tasapainoa. Suurin vaikuttaja oman identiteettini rakentumisessa on ollut oma äitini. Vielä pari vuotta sitten, näin itseni samana kuin äitini. Peilasin lähes kaiken äitini kautta. Olin kuin pikkulapsi, joka kuvittelee olevansa osa vanhempaansa kun ei ymmärrä olevansa oma, erillinen persoonansa. Mulla kulki näkymätön napanuora mun äitiin, ja sen lisäksi muutama ohuempi napanuora muihin läheisiini jotka vaikuttivat mun elämässä. Nyt olen huomannut, että ne napanuorat on katkenneet. Näen nyt itseni erillisenä persoonana, johon haluan tutustua yhä paremmin. Haluan löytää oman tieni, omat ajatukseni ja arvoni. Ja olen niitä jonkin verran jo löytänytkin. Edelleen välillä se viisari saattaa heilahdella, mutta ei enää niin herkästi ja usein. Olen alkanut löytää tasapainoa. Nyt olen siinä vaiheessa, että se pikkulapsi ottaa omia askeliaan ja uskaltaa jo tutkia maailmaa omien aistien kautta, ymmärtäen olevansa erillinen ihminen ja omanlaisensa persoona. Huomaan myös että tämä itsenäistymisvaihe on herkistänyt mut niin, että jos koen jonkun ihmisen yrittävän ohjailla tai kontrolloida mua jotenkin, saatan ärsyyntyä siitä todella herkästi. Se kertoo siitä, että vielä tasapainoilen sen asian kanssa, kuuntelenko itseäni ja toimin sen mukaan, vai vaihdanko suuntaa muiden mielipiteiden vaikutuksesta. Mutta se että kiukku nostaa herkästi nyt päätään näissä tilanteissa, kertoo taas siitä että se oma minuus on alkanut todella nostaa päätään. Nyt pitää vain löytää se tasapaino. Että osaa ottaa neuvoja ja ohjeita vastaan, mutta punnitsee ne itse ja luottaa siihen että osaa valita toisten ohjeiden ja oman ajatuksen väliltä sen itselle parhaan vaihtoehdon, omaa sisintä kuunnellen.