Olen jotenkin tämän viikon ajan ollut herkkä tuntemaan, herkkä reagoimaan, herkkä aistimaan.  Aistin syksyn, pimeän tulon, harmaan sään, talven lähestymisen. Tuntuu, että jollain lailla luonnon muutokset ja oma mieli kulkevat yhdessä. Mieli ja keho reagoivat tähän vuodenaikaan, niinkuin joka syksy loppuunpalamisen jälkeen. Joka syksy myös huomaan reagoinnin muuttaneen hieman muotoaan. Se ei tule enää samalla tavalla, ei yhtä voimakkaana.

Tänä syksynä tunteet erottuvat ehkä toisistaan selvemmin. Koen olevani ikäänkuin herkkänahkaisempi. Olen väsyneempi, ja tunteet tuntuvat voimakkaammin. Liikutun herkemmin, ärsyynnyn tai vihastun herkemmin ja tunnen myös surua herkemmin. Jossakin taustalla on aktivoituneena häivähdys myös turvattomuuden tunteesta. Ja toisaalta näiden tunteiden rinnalla, olen herkempi myös tuntemaan rakkautta. 

Ehkä viime syksyyn verraten tuo jonkinastinen vihaisuuden tunne on tullut uutena. Se on tullut tuon epämääräisen varjonkaltaisen turvattomuuden tunteen rinnalle ja kun joku tai jokin sohaisee tuota turvattomuutta, vihaisuus ja omat rajat nousevat esiin välillä aika voimallakin. Huomaan myös, että otan herkemmin ns. uhrin roolin, kun koen jonkun uhkaavan tuota turvaa tai omia rajojani.  Olen herkemmin olosuhteiden uhri ja saan ponnistella enemmän, jotta saan taas selän suoraksi ja nostettua esiin asennettä, että kaikki on hyvin ja minä selviän. Terapeuttini sanoikin hyvin, että ikäänkuin lysähdän ensin uhriksi, josta sitten alan kohentaa ryhtiä ylöspäin. Tällä hetkellä tuntuu, että paineen sietokyky on laskenut ja töissä saan tehdä enemmän töitä itseni kanssa, jotta pysyisin rauhallisena, jos tulee haasteita vastaan.  Alaselkä on myös viikon verran kipuillut jonkin verran. Se tuntuu ilmoittavan itsestään aina erityisesti syksyn ja talven aikaan ja usein huomaan sen oireilevan juuri tämän tietyn tunteen kanssa. 

Olen herkistynyt tämän myötä kuuntelemaan itseäni tarkemmin. Mitä tarvitsen juuri nyt, miten voisin sen tarpeen täyttää? Hemmottelen itseäni enemmän, niillä arjen pienillä asioilla: hyvällä ruualla, elokuvilla, kynttilöillä, liikunnalla siinä määrin mikä tuntuu hyvältä, liikkumalla luonnossa. Olen tietoisesti hiljentänyt tahtia ja pyrkinyt rauhoittamaan vapaa-aikaa. Olemaan lempeämpi ja armollisempi itseäni kohtaan. Because I'm worth it. <3

syksy.jpg