Rauhan minä jätän teille, Minun rauhani. (Joh.14:27)

Olen viimeaikoina käynyt tunne- ja ajatuksen tasolla paljon turvattomuuden tunnetta läpi. Elämässäni on tilanne, etten tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu ja mihin suuntaan menen. Niinkuin aijemmassa kirjoituksessanikin kuvasin, tuntuu kuin seisoisin pallin päällä ja ympärillä on vain sumua enkä tiedä missä on seuraava askel. On odotettava ja sitten vain päätettävä astua johonkin, ja luotettava että jalka osuu tukevasti seuraavalle askelmalle. Siitä huolimatta, että erityisesti alkuviikosta ja viime viikonloppuna koin turvattomuutta, sanoin terapiassa eilen että mulla on ollut hyvä viikko. Tunteistani ja niiden heittelystä huolimatta. Koska ensimmäistä kertaa koin, että ne tunteet eivät vie mua. Kuvaisin sitä oloksi, kuin mun ympärillä pyörisi myrsky, mutta mä olen sen sisällä tukevasti seisoen, enkä heilu sen riepoteltavana. Ja jokaisen tällaisen tunnemyrskyn jälkeen ja siitä selvittyäni, olen tuntenut voimaantuvani ja voittaneeni jotakin. Olenhan mä monet kerrat ns. voittanut ne tunteet aijemminkin, mutta silti iolen kokenut jotenkin epäonnistuneeni ja sellaisista päivistä jolloin niitä tunteita on ollut, mä olen kokenut huonommuuden ja epäonnistumisen oloa. En ole pystynyt siis hyväksymään sitä, että niitä tunteita on tullut. Nyt kuitenkin huomaan että asia on muuttumassa. Ja vaikka en tällä hetkellä tiedä tulevasta enkä siitä mitä ratkaisuja tulen tekemään, niin koen tällä hetkellä suurta rauhaa asian suhteen. En panikoi, en jaksa stressata. Olen vain, kuulostelen tunteitani rauhassa, kuuntelen itseäni, punnitsen vaihtoehtoja ajatuksen tasolla, jossittelen. Huomaan, että moni pelko on alkanut pienentyä ja asenne muuttumaan, ihan jo ajatuksen tasolla niitä työstäen ja kohdaten. otan päivän kerrallaan, hetken kerrallaan. Vielä ei ole päätösten aika. On aika pohtia, kuulostella, miettiä ja tutkia. Ja se on arvokasta aikaa, eikä se onnistu kuin rauhasta käsin. Silloin ajatus on selkeä ja asioiden mittasuhteet oikeat.

Hain tänään postista tilaamani kirjan, jota voin jo ensivaikutelman perusteella lämpimästä suositella. Nimi on Hyvää mieltä ja tunnetaitoja (linkki kirjaan löytyy sivun oikeasta reunasta). Siinä on paljon tehtäviä tunteisiin liittyen ja myös rentoutusharjoituksia muistikortin muodossa. Vaikutti todella lupaavalta, ja juuri siltä mitä itse tällä hetkellä tarvitsen kun todella opettelen hyväksymään tunteitani.

dove1.jpg