"katon omil silmil enkä raamattuun tai koraaniin, elää omien sääntöjen mukaan mun ja mun uskonnon väliin ei tuu kukaan, se on aitoo ainaki mun pään sisäl" (Mikael Gabriel - Kipua)

Taas tänään sain huomata, kuinka musiikin kautta tulen ehkä syvimmin kosketetuksi ja sen avulla pääsen helpoimmin käsiksi jopa niihin kipeimpiin kohtiin sisimmässäni. Tänä aamuna pohdin radiota kuunnellessani uskoani, joka on viime vuosien aikana muuttanut radikaalisti muotoaan ja muutosprosessi on käynnissä edelleen. Välillä se tekee todella kipeää, kun luopuu jostakin ajatuksesta tai arvosta, joka on kannatellut mua pitkään, mutta joka ei enää palvele mua. Välillä uskonnot, uskonnollisuus ja uskovat ihmiset saavat mussa aikaan jopa vihan ja halveksunnan tunteita. Tänään oli se hetki, kun nuo tunteet nousivat käsin kosketeltaviksi. Vaihdoin radiokanavaa ja tuo linkittämäni lause soi juuri valitsemallani kanavalla. Viha suli pois ja tilalle tuli suru. Kyyneleet nousivat silmiini ja musta tuntui kuin nuo laulun sanat olisivat porautuneet sydämeeni. Mielessäni mietin, juuri niin! Kaiken kivuliaan irti päästämisen jälkeen, jää jäljelle kuitenkin jotakin. Se tärkein. Sydämen usko. Siitä en halua, eikä mun tarvitse päästää irti. Pysäytin auton parkkipaikalle ja jäin kuuntelemaan biisin loppuun. Annoin tunteen olla. Kuuntelin sitä, siedin sitä. Hengittelin. 

Vasta viime viikkojen aikana olen alkanut olemaan enemmän läsnä kehossani, kun jokin tunne viriää. Ja huomannut, miten se minussa elää. Harjoitellut sietämään, säätelemään ja kuuntelemaan sitä. Jokaisella tunteella on viesti. Viesti kertoo tarpeesta. Jos taas emme kuuntele tätä tärkeää viestiä, tunne ei voi poistua. Se joko vahvistuu siinä hetkessä tai tulee jossain toisessa tilanteessa vielä voimakkaampana esiin. Kun taas tunteen takana oleva tarve tulee kuulluksi ja täytetyksi, tunne on hoitanut tehtävänsä ja se voi sulaa pois. Tämän kautta meissä vapautuu energiaa, hyvinvointi lisääntyy ja ilo ja kiitollisuus saavat tilaa.  

Loppuun laitan vielä kaksi ihanaa biisiä, jotka sattumalta kuulin.  Ne saivat pysähtymään, ja erityisesti tuo ensimmäinen ymmärtämään, että oikeastaan mussa asuu kaksi puolta. Se uskossaan haavoitettu, vihainen ja surullinen minä, joka kyseenalaistaa, kritisoi, työntää luotaan ja halveksii. Ja sitten on se toinen, joka sydämestään uskoo ja rakastaa. Jolle Jumala on todellinen ja usko se kantava voima. <3

https://www.youtube.com/watch?v=F77v41jbOYs Tell your heart to beat again - Danny Gorey

https://www.youtube.com/watch?v=hnjeMwxFuBA Jonny Diaz - Breathe